Competències mínimes de ciències naturals 4t ESO

BIOLOGIA I GEOLOGIA

  1. Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes científics senzills, que comportin la realització de totes les fases del procés d’investigació i comunicar el procés i els resultats mitjançant un informe escrit i una presentació.
  2. Interpretar registres del passat, evidències i representacions de l’espai i el temps d’acord amb el coneixement dels processos que originen els canvis a la Terra i la vida, reconstruint de manera elemental la història d’un territori.
  3. Justificar alguns fenòmens geològics associats als moviments de la litosfera i relacionar-los amb la seva posició en el mapa.
  4. Relacionar els riscos naturals que es deriven de la presència i interacció d’activitats humanes amb processos naturals i justificar les mesures i actituds de prevenció adequades.
  5. Comparar els diferents tipus de cèl·lula i reconèixer les funcions dels orgànuls cel·lulars i la relació entre morfologia i funció.
  6. Reconèixer les característiques bàsiques del cicle cel·lular i descriure el procés de la reproducció cel·lular, identificant les diferències i similituds bàsiques entre la mitosi i la meiosi per interpretar el seu significat biològic.
  7. Interpretar la transmissió d’alguns caràcters hereditaris, incloent-hi certes malalties, mitjançant mecanismes genètics.
  8. Relacionar alguns mètodes d’enginyeria genètica amb les seves bases científiques. Valorar les implicacions ètiques d’algunes d’aquestes tècniques.
  9. Identificar evidències de l’evolució de les espècies i interpretar-les mitjançant teories evolutives per argumentar alguns processos que la fan possible.
  10. Relacionar la variabilitat genètica, l’adaptació i la selecció natural.
  11. Relacionar la replicació de l’ADN amb la conservació de la informació genètica i amb el concepte de gen.
  12. Relacionar les transferències de matèria i energia en un ecosistema amb la gestió sostenible d’alguns recursos.
  13. Relacionar els efectes que provoquen les activitats humanes, les activitats professionals o productives, amb la dinàmica dels diferents sistemes de la Terra i argumentar les mesures d’estalvi i de reducció d’impactes mediambientals adequades en cada cas.

 

FÍSICA I QUÍMICA

  1. Identificar els trets característics dels processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic, a partir de casos històrics i de l’anàlisi de publicacions de temàtica científica.
  2. Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes científics senzills, que comportin la realització de totes les fases del procés d’investigació i comunicar el procés i els resultats mitjançant un informe escrit i una presentació en públic.
  3. Realitzar i interpretar representacions gràfiques de processos químics o físics a partir de taules de dades i de les lleis o principis involucrats.
  4. Justificar el caràcter relatiu del moviment i la necessitat d’un sistema de referència i de vectors per descriure’l adequadament, i aplicar-ho a la representació dels diversos tipus de desplaçament.
  5. Descriure de forma qualitativa les característiques principals (posició, velocitat i acceleració) de diversos tipus de moviment a partir de l’anàlisi de les gràfiques.
  6. Resoldre problemes de moviments rectilinis i circulars, utilitzant una representació esquemàtica amb les magnituds vectorials implicades expressant els resultats en unitats del SI.
  7. Elaborar i interpretar gràfiques que relacionin les variables del moviment partint d’experiències de laboratori o d’aplicacions virtuals interactives i relacionar els resultats obtinguts amb les equacions matemàtiques que vinculen aquestes variables.
  8. Utilitzar les lleis de Newton per justificar, en casos quotidians, la relació entre les forces que actuen sobre un cos i les característiques del seu moviment, incloent-hi el cas de l’equilibri.
  9. Interpretar de forma senzilla els moviments dels astres i de les naus espacials, així com alguns dels problemes que comporten.
  10. Reconèixer que calor i treball són dues formes de transferència d’energia, identificant les situacions en què es produeixen.
  11. Relacionar els conceptes de treball i potència en la resolució de problemes en contextos reals expressant els resultats en unitats del SI o altres d’ús comú.
  12. Relacionar la calor amb els efectes que produeix en els cossos: variació de temperatura, canvis d’estat i dilatació.
  13. Interpretar diversos fenòmens com a resultat de la transferència d’energia mitjançant ones. Analitzar i interpretar les característiques i la propagació del so i la llum, a partir de l’experimentació o amb programes informàtics o aplicacions per a dispositius mòbils.
  14. Interpretar algunes evidències de la distribució dels electrons en nivells energètics dins de l’àtom. Argumentar la relació entre aquesta distribució i l’organització dels elements en la taula periòdica. Relacionar algunes propietats de les substàncies amb la seva estructura i les característiques dels seus enllaços.

Competències mínimes transversals de l’ESO

1.- Respectar les normes establertes per la vida social en la relació amb les persones, les instal·lacions i els equipaments.

2.- Conèixer i utilitzar habilitats socials bàsiques en la comunicació interpersonal.

3.- Participar en la vida de l’aula i de l’Institut.

4.- Ser, dialogant, escoltar als altres, contemplar diferents punts de vista i posar-se en el lloc de l’altre davant del conflicte.

5.- Ser capaç de treballar en equip.

6.- Presentar les feines amb cura, ordre, correcció i puntualitat.

7.- Fer la feina ben feta per superar-se i millorar.

8.- Analitzar i corregir les errades.