Competències mínimes de Ciències Naturals 3r ESO

BIOLOGIA I GEOLOGIA

  1. Elaborar conclusions en funció de les evidències recollides en un procés de recerca, identificar els supòsits que s’han assumit en deduir-les, i argumentar-les.
  2. Argumentar el punt de vista propi sobre temes sociocientífics controvertits a partir de llegir críticament documents sobre recerques fetes per altres per poder valorar els procediments i les raons aportades.
  3. Interpretar el funcionament del cos humà des d’una visió sistèmica, reconeixent les relacions entre els diferents aparells i sistemes.
  4. Explicar els processos que es donen en la funció de nutrició, relacionant-los amb els aparells i sistemes corresponents, amb l’intercanvi de matèria i energia amb el medi i amb la funció de cada nutrient.
  5. Justificar la importància de l’alimentació equilibrada fent referència a la necessitat de nutrients de les cèl·lules i la relació de les dietes amb la salut, mitjançant exemples pràctics.
  6. Diferenciar malalties infeccioses i no infeccioses i explicar-ne les causes, la prevenció i el tractament de les més comunes.
  7. Valorar la importància del funcionament correcte dels sistemes nerviós, endocrí i immunitari per a l’equilibri del cos, relacionant-ho amb la capacitat de les persones de captar i respondre als estímuls del medi.
  8. Descriure els processos implicats en la funció de relació identificant els òrgans i les estructures que participen en cada procés.
  9. Relacionar el funcionament dels ossos i els músculs amb els factors de risc que poden afectar l’aparell locomotor.
  10. Explicar el funcionament dels òrgans sexuals, relacionar el cicle menstrual amb l’ovulació i el període fèrtil, i valorar l’eficàcia dels mètodes per controlar la natalitat. Diferenciar entre mètodes anticonceptius i mètodes de prevenció de les malalties de transmissió sexual.
  11. Utilitzar arguments relacionats amb el funcionament del cos humà per justificar el risc del tabac, l’alcohol i altres drogues. Valorar la importància de la higiene personal i els hàbits saludables com l’alimentació variada i equilibrada, l’exercici físic i el descans per al benestar i el bon desenvolupament personal.
  12. Identificar el paper dels productors en els ecosistemes com a reguladors de l’energia disponible per a tots els altres nivells tròfics a partir de l’anàlisi d’una situació problema. Justificar la funció dels components biòtics i abiòtics d’un ecosistema proper i valorar la seva diversitat.
  13. Identificar i valorar alguns riscos derivats dels processos geològics interns i externs i la seva relació amb algunes activitats humanes.
  14. Cercar informació, avaluar-la críticament i prendre decisions justificades sobre alguns efectes de l’activitat humana en el medi: contaminació, desertificació, afebliment de la capa d’ozó i producció i gestió dels residus.

 

FÍSICA I QUÍMICA

  1. Elaborar conclusions en funció de les evidències recollides en un procés de recerca, identificar els supòsits que s’han assumit en deduir-les, i argumentar-les.
  2. Argumentar el punt de vista propi sobre temes sociocientífics controvertits a partir de llegir críticament documents sobre recerques fetes per altres per poder valorar els procediments i les raons aportades.
  3. Identificar materials d’ús habitual en el nostre entorn, i distingir si es tracten d’elements, compostos o mescles a partir de dissenyar processos per obtenir evidències experimentals.
  4. Utilitzar la taula periòdica per obtenir dades d’elements químics i aplicar un model elemental d’àtom per interpretar-ne la diversitat i algunes de les propietats.
  5. Identificar canvis químics en l’entorn quotidià i en el cos humà, i justificar-los a partir d’evidències observades experimentalment. Cercar informació, avaluar-la críticament i prendre decisions justificades sobre l’ús que fem dels materials en l’entorn proper.
  6. Utilitzar el model atomicomolecular per interpretar i representar reaccions químiques, així com la conservació de la massa en sistemes tancats.
  7. Planificar algun experiment i realitzar prediccions sobre la influència de diferents variables en la velocitat de reacció. Descriure l’efecte dels catalitzadors en reaccions d’interès quotidià.
  8. Diferenciar entre velocitat mitjana i instantània a partir de gràfiques espai-temps i velocitat-temps i deduir el valor de l’acceleració.
  9. Reconèixer la força gravitatòria com a responsable del pes i dels moviments dels astres.
  10. Interpretar fenòmens d’interacció elèctrica utilitzant el model atòmic de la matèria i el concepte de càrrega elèctrica. Classificar substàncies en funció de criteris de conductivitat elèctrica. Explicar el funcionament d’una pila química i identificar l’electròlisi com un canvi químic.
  11. Relacionar el magnetisme i el corrent elèctric i aplicar aquests coneixements per interpretar experiències i el funcionament d’aparells tecnològics en les quals intervingui el magnetisme o l’electromagnetisme.
  12. Analitzar circuits elèctrics senzills utilitzant els conceptes d’intensitat, voltatge, resistència i potència elèctrica, especialment pel que fa a les transferències i al consum energètic que es produeixen.
  13. Argumentar, amb criteris ambientals, l’ús que es fa de diferents fonts d’energia per a determinades aplicacions.

 

Competències mínimes transversals de l’ESO

  1. Respectar les normes establertes per la vida social en la relació amb les persones, les instal·lacions i els equipaments.
  2. Conèixer i utilitzar habilitats socials bàsiques en la comunicació interpersonal.
  3. Participar en la vida de l’aula i de l’Institut.
  4. Ser, dialogant, escoltar als altres, contemplar diferents punts de vista i posar-se en el lloc de l’altre davant del conflicte.
  5. Ser capaç de treballar en equip.
  6. Presentar les feines amb cura, ordre, correcció i puntualitat.
  7. Fer la feina ben feta per superar-se i millorar.
  8. Analitzar i corregir les errades.